Auris Ammanschool Aurislogo

Onze school

 

De Auris Ammanschool is een school voor leerlingen van 4 tot 12 jaar. Wij verzorgen onderwijs aan slechthorende leerlingen en leerlingen die moeite hebben met taal. Problemen met bijvoorbeeld spreken, woorden onthouden en duidelijk maken wat hij of zij bedoelt. Ook verzorgen wij onderwijs aan leerlingen die problemen hebben met taal als gevolg van een stoornis in het autismespectrum (ASS). Leerlingen met een intensief cluster 2-arrangement zijn welkom op onze school.

Binnen de Auris Ammanschool staat de leerling centraal. Wij zien de leerling als een uniek en sociaal mens, met eigen karaktereigenschappen, kwaliteiten, mogelijkheden en onmogelijkheden. Ons onderwijs ondersteunt de totale ontwikkeling van leerlingen. 

Wij werken handelingsgericht en planmatig.  

Het lesaanbod stemmen wij af op de behoefte van de leerling. Taal en taalontwikkeling staan centraal in alle lessen. Logopedie is daarbij een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Wij bieden een veilig leerklimaat, waarin de leerling niet bang is om fouten te maken. 

Wij hanteren de volgende uitgangspunten in ons onderwijs.

  • Wij richten ons onderwijs op de ontwikkeling van de leerling.
  • Wij laten leerlingen zien wat zij kunnen, wij geven hen het vertrouwen dat ze het zelf kunnen en geven leerlingen het gevoel dat zij gewaardeerd worden.
  • Wij leren leerlingen omgaan met hun beperking, bieden alternatieven aan en werken aan hun communicatieve redzaamheid.
  • Leerlingen krijgen de ruimte om zelf initiatieven te ontwikkelen om leerervaringen op te doen. Wij zorgen ervoor dat deze initiatieven aansluiten op de leerdoelen.
  • Wij werken met leerlijnen.
  • Wij stemmen onze instructie en ondersteuning af op de behoefte van de leerling.

Wilt u meer weten over onze werkwijze, onze afspraken en regels, of heeft u behoefte aan praktische informatie? Klik dan op één van deze onderwerpen in het menu links op deze pagina.

  • Samen
  • Samen

    We leren van elkaar en met elkaar. Samen spelen en samenwerken vinden we belangrijk. Samen met de leerling, de ouders en collega's werken we aan de ontwikkeling van de leerlingen. Er is een nauwe samenwerking tussen de leerkracht, de assistent en de logopedist in de groep. 

  • Resultaatgericht
  • Resultaatgericht

    We willen eruit halen wat erin zit. De school is een open en transparante omgeving. We bieden de leerstof aan op grond van doelen, uitdaging en motivatie. De doelen zijn gekoppeld aan leerlijnen voor alle vakken. Wij houden hierbij rekening met de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Talenten van leerlingen en professionals worden optimaal benut. 
  • Betrokken
  • Betrokken

    Op de Ammanschool werkt een betrokken team. Leerlingen zijn en worden betrokken bij de eigen ontwikkeling. Aan de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt extra aandacht besteed. In de school heerst een positief leerklimaat, waarin de ontwikkeling van de leerling centraal staat. 

  • In ontwikkeling
  • In ontwikkeling

    We vinden vernieuwing belangrijk. Om bij te blijven, staan we open voor veranderingen. Op deze manier bieden we leerlingen een uitdagende leeromgeving waarin zij het beste uit zichzelf kunnen halen.

  • Communicatie
  • Communicatie

    Gedurende de dag wordt er veel aandacht besteed aan taal, gesprekken en communicatie. De communicatieve ontwikkeling komt niet alleen terug bij de taalles. Ook bij creatieve vakken zoals gymnastiek, wereldoriëntatie en sociaal-emotionele ontwikkeling staat communicatie centraal. We gebruiken verschillende middelen en manieren van werken. Leerstof maken we beeldend met pictogrammen, het digibord, foto's en tekeningen. Bovendien maken we gebruik van ondersteunende gebaren.