Auris Ammanschool Aurislogo

Begeleiding op de reguliere school

Bart heeft aardrijkskundeles. Hij vangt wel wat op van wat de juffrouw zegt, maar hij kan haar niet goed volgen. Waar heeft ze het nou precies over? Het gaat hem ook allemaal veel te snel. Dan stelt de juffrouw hem een vraag. Die snapt Bart wel. Maar als hij antwoord wil geven, kan hij niet op de juiste woorden komen. Hij zucht diep en geeft het op…

De ontwikkeling van taal en spreken gaat niet altijd vanzelf. Er zijn kinderen die daarvoor specifieke hulp en begeleiding nodig hebben. Bart is zo’n leerling. Leren is voor hem een lastige klus, omdat hij gesproken en geschreven taal niet gemakkelijk kan begrijpen en verwerken. Leerlingen als Bart kunnen in aanmerking komen voor toewijzing van een onderwijsarrangement. Dit geldt ook voor leerlingen die doof of slechthorend zijn.

Onderwijsarrangementen
Voldoet uw kind aan de toelatingscriteria voor begeleiding vanuit Auris, dan krijgt uw kind een onderwijsarrangement toegewezen. Bij een licht- of medium onderwijsarrangement gaat uw kind naar een reguliere basisschool. Medewerkers van Auris begeleiden uw kind of de leerkracht van uw kind op de school zelf. Zo kan uw kind de lessen gewoon blijven volgen en toch extra ondersteuning krijgen. Voordat de ondersteuning begint, worden afspraken gemaakt over hoe de ondersteuning er uit komt te zien. Krijgt uw kind een intensief onderwijsarrangement toegewezen, dan gaat uw kind naar het speciaal onderwijs. Meer over ons speciaal onderwijs leest u op deze website.

  • Samen
  • Samen

    We leren van elkaar en met elkaar. Samen spelen en samenwerken vinden we belangrijk. Samen met de leerling, de ouders en collega's werken we aan de ontwikkeling van de leerlingen. Er is een nauwe samenwerking tussen de leerkracht, de assistent en de logopedist in de groep. 

  • Resultaatgericht
  • Resultaatgericht

    We willen eruit halen wat erin zit. De school is een open en transparante omgeving. We bieden de leerstof aan op grond van doelen, uitdaging en motivatie. De doelen zijn gekoppeld aan leerlijnen voor alle vakken. Wij houden hierbij rekening met de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Talenten van leerlingen en professionals worden optimaal benut. 
  • Betrokken
  • Betrokken

    Op de Ammanschool werkt een betrokken team. Leerlingen zijn en worden betrokken bij de eigen ontwikkeling. Aan de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt extra aandacht besteed. In de school heerst een positief leerklimaat, waarin de ontwikkeling van de leerling centraal staat. 

  • In ontwikkeling
  • In ontwikkeling

    We vinden vernieuwing belangrijk. Om bij te blijven, staan we open voor veranderingen. Op deze manier bieden we leerlingen een uitdagende leeromgeving waarin zij het beste uit zichzelf kunnen halen.

  • Communicatie
  • Communicatie

    Gedurende de dag wordt er veel aandacht besteed aan taal, gesprekken en communicatie. De communicatieve ontwikkeling komt niet alleen terug bij de taalles. Ook bij creatieve vakken zoals gymnastiek, wereldoriëntatie en sociaal-emotionele ontwikkeling staat communicatie centraal. We gebruiken verschillende middelen en manieren van werken. Leerstof maken we beeldend met pictogrammen, het digibord, foto's en tekeningen. Bovendien maken we gebruik van ondersteunende gebaren.